Dit is deel 2 van het verslag van onze reis naar Zuid-West Amerika , vanwege een datalimiet halverwege het verslag waren we genoodzaakt om een nieuw blog te starten.
De eerste dagen van onze reis zijn te vinden door op deze link te klikken.

maandag 6 augustus 2012

dag 17 - San Francisco, Golden Gate

Vandaag is onze laatste volle dag in San francisco. Na het ontbijt lopen we naar een keerpunt van de cable cars, om 4 kaartjes te kopen. We kopen 4 enkeltjes voor $ 6,00 per stuk en sluiten aan in de rij. Gelukkig is de rij nog niet zo lang, met de tweede cable var mogen we al mee. De Cable Car werd bestuurd door een grote sterke neger (brother from the hood), een Chinese conducteur (controleerde de kaartjes) en riep aldoor "full house, full house" met Chinees accent. Wij hadden meer het idee dat hij ontsnapt was uit het Fool house, echt lachen. De rit was leuk, ik en Thijs af en toe stonden op de trayplank, de rest van de family zat op de bank. Ongelofelijk hoe steil de wegen hier zijn. We rijden mee tot het eindpunt, vlak bij een Starbucks, dus een goed moment voor een kop koffie. Bij het eindpunt blijkt ook een fietsverhuur te zijn. Op de plattegrond die we van het hotel hebben zitten een kortingscoupon van dit bedrijf, de beslissing waar we een fiets gaan huren is dus snel gemaakt.
Na de koffie gaan we de fietsen huren om over de Golden Gate naar Sauselito te fietsen. Na het invullen van de papieren, mogen we de fietsen en de kinderen ook nog fietshelmen uitzoeken. We krijgen een uitgebreide uitleg, hoe te fietsen, hoe niet te verdwalen, enz, enz. de fietsen zijn voorzien van en plattegrond, heel netjes. De kinderen, maar vooral Iris is 'blij' met de helm, onder de 18 jaar is deze verplicht in Amerika.

We stappen op de fiets, na even wennen, gaat het prima! Iris en Thijs hebben wat moeite met de versnellingen en de handrem, hebben ze thuis niet,  maar wel zo prettig met de steile wegen hier.
We klimmen en dalen behoorlijk op de fiets, moeten zelfs regelmatig lopen omdat het zo steil is (of wij zijn zulke watjes), het is pittig maar wel leuk. De Golden Gate ligt behoorlijk hoog. Van afstand zien we de brug in de wolken liggen en met het dichterbij komen en het stijgen tijdens het fietsen, komen wij ook steeds meer in de wolken. Je voelt hele fijne druppeltjes en het zicht is minder. Vandaag is de West zijde van de Golden Gate geopend voor fietsers, het uitzicht is vanaf die kant veel minder. Het was echter zwaar bewolkt toen wij daar reden, dus er was toch geen uitzicht.
Als we aan de andere kant van de Golden Gate zijn, gaat de weg nog steiler naar beneden als op de weg er naar toe. In de baai zien we zeeleeuwen, zwemmen. Er staan een paar vissers op de pier en daar spelen ze wat omheen. De zon breekt ook door als we aan de andere kant van de brug zijn, heel aangenaam na een paar koude bewolkte dagen. Als je in Sauselito bent, kan je ervoor kiezen om terug te fietsen of om met de Ferry naar San Francisco terug  te gaan. Bij de Fietsverhuur was al de mogelijkheid om gelijk kaartjes voor de Ferry terug te regelen, maar wij stoere Hollanders, het fietsende volk, kunnen best heen en weer fietsen....., dachten wij.  Eenmaal aan de andere kant, dachten we er stiekem anders over, niemand wilde voor elkaar onder doen, maar eigelijk had niemand zin om de 13 km lange route, met al die pittige heuvels terug te fietsen.

Vooral het laatste stuk naar Sauselito is zo steil, dat we eigenlijk niet zo'n puf hadden hem terug te fietsen. Sauselito is een vrij toeristisch plaatsje, het loopt helemaal vol met fietsers en bustours. Daar zijn de prijzen dan ook naar. Tshirts zijn meer als 5 x zo duur als in China Town. In dit dorpje zijn veel kunstwinkels en Art boetieks. We lopen wat rond in Sauselito, eten een pizza en besluiten dan toch met de Ferry terug te gaan. Je moet dan bij een soort kraampje in de haven een Fiche halen, waarmee je je plaats  en tijd met fiets op de Ferry reserveert, je betaald echter nog niets.  Zonder deze fiche wordt je in de rij voor de Ferry niet toegelaten. Eenmaal in de rij koop je een kaartje voor de ferry terug naar San Francisco en mag je na een humoristische briefing van een van de medewerkers aan boord. Er gaan heel veel mensen op de boot, rond de 700, vandaar de briefing, zodat laden en lossen van de passagiers soepel en vooral snel verloopt. Het boottochtje terug duurt nog een half uur, als je aan de voorkant rechts op de boot plaatsneemt, heb je een prachtig uitzicht op de Golden Gate, Alcatraz en de Skyline van San Francisco. De boot meert bij Pier 1 aan, vanaf waar we nog ongeveer 3 kilometer moeten fietsen naar de fietsverhuur die op Fisherman's Warf is.

Bij het terugbrengen van de fietsen, zijn ze oké, krijgen we onze borg terug en gaan lopend op weg terug naar het hotel. Het is nog een behoorlijke wandeling terug, bijna een uur, maar de kinderen lopen het zonder te mopperen. Om 16.15 uur zijn we terug bij het hotel, vanmorgen om 8 uur zijn we vertrokken, dus een behoorlijke dag achter de rug. Een uurtje later gaan Harm en ik erop uit om de kinderen te fourageren. We hebben geen zin om vanavond uit eten te gaan. Iris wordt 6 augustus 16 jaar. In Nederland is zij dat nu al, we vieren het Nederlandse en Amerikaanse tijd, lekker lang dus,  gaan daarom taart halen bij de Cheesecake Factory voor bij de koffie vanavond. Als avondeten halen we bij onze buren, de Subway, lekkere broodjes, die we op de hotelkamers opeten.

Rond 21.00 halen we bij de andere buren, Starbucks, koffie's en frappuchino's. Samen met de eerder gehaalde taart maken we dit soldaat, nou ja..... het is zo machtig, ik had 2 punten cheesecake gehaald (key lime pie en oreo), dat we het niet opkrijgen en propvol zitten.

gefietste route

1. Het is 6 augustus, Iris gefeliciteerd, wat een superplek om je verjaardag te vieren. Wat een geweldige dag was dit, stoer hoor dat fietsen, verstandig om de ferry terug te nemen. Spectaculair view op SF!

2. Van harte gefeliciteerd met Iris. Leuk hoor om je verjaardag in Amerika te kunnen vieren. Die straten in San Francisco zijn behoorlijk steil dus dat voel je wel in je benen en dan nog fietsen, poeh poeh. Zo'n ritje met de cable car vonden wij ook zo gaaf.

3. Van harte gefelcitieerd Iris. Sweet 16! Wat gaaf om op deze plek je verjaardag te mogen vieren.
    En wat een sportieve dag hebben jullie achter de rug zeg. Petje af. Weer prachtige foto's. Ook van de Golden Gate die half in de nevel is gehuld.
    Maak er een mooi verjaardagsfeest van vandaag.

4. Hallo Christa,
    Allereerst gefeliciteerd met Iris. Dat wordt vast nog een keer shoppen bij A & F.
    Ik heb eindelijk weer een beetje tijd om andere blogs te lezen, mijn eigen blog is zo goed als klaar.
    Ik zag dat ik in het begin wel 1x gereageerd had en denk er nog steeds hetzelfde over. Wat een geweldige reis en prachtige foto's. Als onze huispubers niet meer mee gaan dan gaan we zeker ook een keer die kant op.
    Wel jammer dat er een limiet zit op het aantal foto's bij blogspot. Ik had al de gedachte om mogelijk volgend jaar een blog te maken wat we kunnen laten doorlopen voor alle reizen die nog komen. Niet dus.
    Wij hebben in 1988 ook gevlogen met Virgin, was toen al zo goed wat betreft de catering.
    Ik ga weer proberen dagelijks mee te lezen. Jullie nog heel veel plezier.

5. Hiep Hiep Hoera!!! Van harte gefeliciteerd met je sweet 16 Iris. Het kan natuurlijk niet anders dan een super dag te worden op zo'n gave plek.
    Christa, wat een heerlijk verslag weer, prachtige foto's en weer veel gezien en gedaan.
    Have Fun!!
    Saskia

6. Happy sweet 16 Iris ! Dat het een top verjaardag mag worden, maar dat gaat vast lukken in SF !

Wat een rit hebben jullie gemaakt zeg. Wij zijn er niet eens aan begonnen, dus wie zijn nou de watjes :-)

7. Happy B-day Iris, Sweet 16, Wat een place om jarig te zijn ;)
    Ik hoop niet dat je spierpijn hebt van die zware fietstocht ( of trauma's van die helm:))want vandaag moet er gefeest worden!

8. Wat een sportieve familie!
    En gefeliciteerd met Iris!
    Groetjes,
    Audrey

9. Iris Gefeliciteerd!
    Jullie hebben wel zat beweging gehad vandaag.
    Have fun!

10. Nog gefeliciteerd!
    Te gek hoor die cable car, en dan die steile straten, het blijft prachtig om te zien.
    Mooie foto's hoor, zo met de GoldenGate in de mist.
    Lots of Fun!
    Grtz.Yvonne

11. Gefeliciteerd Iris. Wat een leuke verrassing voor je, je eerste helm. Misschien thuis gelijk een brommer?

12. Van harte gefeliciteerd Iris ! En natuurlijk ook gefeliciteerd voor de rest ;-) ! Wat een geweldige dagen hebben jullie in SF, vinden wij ook een heerlijke stad. Wij kiezen ook bij voorkeur voor een hotel rondom Union Square, ideaal. Volgens mij was de grote Macy's daar ook de enige die Uggs verkocht, die worden daar normaal niet verkocht. Maar helemaal daar vandaan gelopen naar Fisherman's Wharf ... Wow, diep respect !! En ik vind het heen fietsen al een hele prestatie hoor, dus de boot terug nemen, vind ik totaal niet watjes hoor !

En die kamer in dat hotel, dat heb je leuk gevonden. Die aparte kamer zal vast erg op prijs gesteld worden ;-) ! Ik ben inmiddels weer helemaal bij, heel veel plezier nog !

13. Dat watjes valt mee zeg, wat een klim, en wat een onwijs gave dag..
    prachtige foto's het is wel een mega trip..